Sabtu, Januari 30, 2016

KAPAL PERSIARAN TERBESAR DI DUNIA

Kapal Persiaran Terbesar di Dunia Dapatkah anda membayangkan sebuah kapal persiaran yang lima kali ganda lebih besar daripada Titanic? Ha, ini bukan kisah dongeng, tapi ini memang benar-benar wujud. Kapal ini diberi nama 'Oasis Of The Seas'. Kapal ini juga telah memegang rekod sebagai kapal yang paling banyak boleh memuatkan penumpang dalam satu-satu masa, iaitu seramai lebih daripada 6000 orang. Harga kapal ini? Tidak mahal, hanya 1.4 bilion US sahaja. Orang Findland yang telah membina kapal gergasi ini. 

oasis of the seas 1


Bandingkan kebesaran kapal ini dengan Statue of Liberty dan kapal terbang. Huhuhu 
Yuk kita masuk kedalam kapal ini, lihat lebih detail

dalam oasis of the seas 1

dalam oasis of the seas 2

dalam oasis of the seas 3

dalam oasis of the seas 4

dalam oasis of the seas 5

dalam oasis of the seas 6

dalam oasis of the seas 7

dalam oasis of the seas 8

dalam oasis of the seas 9


Kalau dapat honeymoon kat kapal ini pun, best juga ni..hehehe 

oasis of the seas 2


oasis of the seas 3

oasis of the seas 3



DALAM sebuah hadis sahih diriwayatkan Bukhari, daripada Nu'man ibn Basyir, Nabi Muhammad SAW bersabda: "Contoh perbandingan orang yang berjuang menegakkan undang-undang Allah dengan orang yang melanggarnya adalah seperti sebuah kapal yang penuh dengan penumpang. Penumpang berkenaan mengambil undi masing-masing untuk menentukan tempat duduk, sesetengah mereka mendapat tempat di atas dan sebahagian lagi mendapat tempat di bawah. Ketika mengambil air, orang di bawah terpaksa ke atas dan melintas tempat duduk mereka, dan ini dianggap mengganggu mereka. 
Orang di bawah lalu berkata: 'Jika kita menebuk lubang di bahagian kita (bahagian bawah) tentulah kita tidak mengganggu mereka yang di atas lagi.' Salah seorang daripada mereka mengambil kapak dan mula menebuk lubang itu. Orang yang di atas bertanya, 'Apa yang dilakukan ini?' Jawab mereka, 'Kami selalu mengganggu kamu ketika kami berjalan mengambil air, sedangkan kami amat memerlukannya.' Jika mereka (orang di atas) memegang tangan orang yang menebuk lubang itu dan menegahnya, nescaya mereka menyelamatkannya dan menyelamatkan nyawa mereka sendiri. Jika mereka membiarkan bererti mereka membinasakannya dan membinasakan diri mereka sendiri."  Hidup ini umpama penumpang di dalam sebuah kapal yang besar....


Demikian ulasan KAPAL PERSIARAN TERBESAR DI DUNIA, Semoga bisa menambah pengetahuan anda semua.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar